Wil je meer resultaat halen uit je marketing? Stel jezelf dan even de volgende vragen: wie wil je bereiken en via welk kanaal ga je dat doen? Dat is exact waar een doelgroepstrategie om draait. Het gaat je namelijk helpen om gerichter te communiceren, en hierdoor een geschikter publiek (potentiële klanten) aan te trekken. Wil je weten wat een doelgroepstrategie is en welke vormen er zijn? Lees dan zeker verder!
Wat is een doelgroep? Een doelgroep is de specifieke groep van mensen of bedrijven waarop jij je wil richten met je product of dienst. Om deze groep in te delen kan je gebruik maken van een aantal kenmerken. Een eerste zijn de demografische kenmerken. Hierbij denken we aan geslacht, leeftijd en gezinssituatie. Vervolgens kunnen we onze doelgroep eveneens gaan bepalen op basis van geografische en sociaal-economische kenmerken. Geografisch: spreekt voor zich, hierbij kijken we naar de regio en/of woonplaats. Wat de sociaal-economische kenmerken betreft, bekijken we het opleidingsniveau, beroep en/of inkomen van onze groep. Tenslotte kan je je doelgroep ook nog onderverdelen op basis van gedrag , zoals het koopgedrag en de trouwheid aan je merk, en psychografische kenmerken, zoals levensstijl en interesses.
Van zodra de doelgroep gedefinieerd is, kan je bekijken welke strategie je wilt toepassen. Er bestaan verschillende manieren om je doelgroep te benaderen. Een eerste strategie is de ongedifferentieerde strategie, ook wel gekend als massamarketing, waarbij je één product/dienst aanbiedt aan de hele markt. Wanneer je het omgekeerde doet en je richt op meerdere doelgroepen, met elk een aangepaste benadering, pas je de gedifferentieerde strategie toe. Vervolgens kan je ook opteren voor nichemarketing of een geconcentreerde strategie, waarbij je bewust voor één specifieke doelgroep kiest. Bied je maatwerk aan? Dan kies je het best voor individuele marketing of micromarketing. Hierbij bied je een persoonlijke vorm van marketing aan, afgestemd op een individu.
Kort samengevat: een goede doelgroepstrategie zorgt ervoor dat je boodschap aankomt bij de juiste mensen. Hierdoor positioneer je je merk sterker in de markt, en zal je klanttevredenheid en loyaliteit toenemen.